torsdag 1. juli 2010

Plantasjen & Hageland ♥ og katteterror ;)

I love it! Vi shopper i vei, har ikke alltid noe bed, men det får plass et sted :) Tar ikke vare på kvitteringene, for jeg har ikke så veldig stor interesse av å vite hvor mange tusen vi har brukt der. Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger tar ihvertfall feil :)

Denne har vært på ønskelisten lenge, og jeg har aldri funnet den på Plantasjen. Vi var en tur innom Hageland på Nordstrand og der var den!

Den heter Blå valmuesøster, Meconopsis x "Lingholm". Den er flerårig som alt annet i hagen her (bortsett fra noen sommerfugl-lavendel som jeg trodde var flerårige) og kan bli 80 cm høy. Den blomstrer i april/mai står det på plantelappen. Det gjenstår å se, nå er den nok bare 30 cm høy og det var juni da den blomstret. Jeg synes den har en helt fantastisk farge! Jeg har lest at den kan være litt vanskelig å få til, men man må jo prøve.


























Jeg skulle hatt noen bilder fra når de var plantet ut, men jeg reiste på jobb og da jeg kom tilbake var det ferdig blomstret. Flaks at jeg rakk å ta noen bilder, nå får vi bare vente til neste år og se om de overlever:)

Det ble noen flere Iris Germanica også:)

Hvite akeleier har jeg også ønsket meg en stund, og på Hageland fant jeg en skikkelig stor og tett type:)

Ivan tatt på fersken når han knasker ivei på phloxen! Han må stadig vekk jages vekk fra blomstene, enten spiser han på de eller så ligger han midt oppi... Om vi prøver å dytte han vekk så gjør han seg så tung og stiv som han bare kan, med tenner og klør. Viljestyrken er det ikke noe å si på, det eneste som får han til å flytte seg er å gi en liten dusj med vannslangen!


Det blir heldigvis tid til å jakte litt på insekter inni mellom sabotasjen av blomstene ;)




Det ble med enda en Rhododendron impeditum, det er halv pris på rhododendron på Plantasjen nå! De fleste er ferdigblomstret, det er vel derfor de selges billig. Vi fant en som vi fortsatt kan få litt glede av:) Jeg synes disse små rhododendronene er så søte, den fikk plass i steinbedet, der er det alltid mulig å lage plass:)

Denne heter Agapanthus praecox, også kalt Lily of the Nile, men det er ikke en lilje. Den stammer fra Sør Afrika. Ifølge Wikipedia er det til tross for at den har blitt nøye studert litt uenighet om hvor mange arter den er delt inn i, dette varierer fra 6-10. Vi trodde den var vinterherdig, men det er den nok ikke. Jeg tenker naturen får gå sin gang, da jeg ikke har noen egnet plass å overvintre den på.

Oj, nå så jeg plutselig at det ble mye i blått og lilla! Det er ikke bevisst, kanskje jeg er i blå/lilla modus for tida:) Det er faktisk enda flere planter i samme fargene som vi har kjøpt, jeg legger de vel ut når jeg har navnene tilgjengelig.

Jeg rasket med meg noen fler sommerfugl-lavendel, jeg har blitt helt forelska i de... Greit nok at de ikke kommer tilbake neste år, men de kostet bare 29 kr for en liten på Plantasjen. Jeg hadde en ledig plass hvor det bare kommer ugress, og jeg ville ikke plante noen stauder der siden den plassen sannsynligvis forsvinner neste år når vi flytter på en mur. Da var det jo en perfekt anledning til å plante disse der:) Det lukter helt nydelig av de, og det passer bra siden de er rett utenfor døra.

God helg! Håper finværet holder seg :)

2 kommentarer:

  1. Nydelige planter du har, likte spesielt godt valmuen og irisen.
    Helt enig, ser heller ikke på hvor mye penger jeg bruker på hagen, planter må man jo ha.
    Så herlig pus er, flotte bilder.
    Ønsker deg en fortsatt flott søndag.
    Klem fra Mio

    SvarSlett
  2. Vackert :)
    Gilar den blå bergvallmon
    Håkan

    SvarSlett